21 bedrijven bezoeken themabijeenkomst mobiliteit

Dat we not even close bij de 49% CO2-reductie gaan komen als we niet hard aan de slag gaan met mobiliteit, daarover waren alle deelnemers het eens. Maar de grote vraag is: hóe pakken we die mobiliteitsgerelateerde CO2-uitstoot het beste aan?

Aan mogelijke maatregelen geen gebrek: van elektrificering van het wagenpark tot slimmere logistiek, van thuiswerken en conference calls tot het inzetten van nudging om medewerkers te stimuleren het gaspedaal minder ver in te trappen. Wat werkt goed, wat minder? Wat is haalbaar? En wat het meest kosteneffectief?

Themabijeenkomst mobiliteit

Daarover ging de tweede bijeenkomst van de Club van 49, op 23 mei bij Royal Reesink. 35 vertegenwoordigers van 21 bedrijven luisterden eerst naar het praktijkverhaal van Jan Wildvank, die dieper inging op de implementatie van elektrisch rijden bij Lomans.

Een transitie die met de nodige hobbels ging gepaard, want in eerste instantie wilde geen enkele medewerker overstappen. Maar toen Jan zelf het goede voorbeeld had gegeven en een notitie had geschreven over zijn ervaringen, begon het tij te keren. Op dit moment heeft Lomans 16 elektrische auto’s rondrijden en nog eens 15 in bestelling, op een totaal wagenpark van 150. En die lijn wil het bedrijf voortzetten, want het heeft zich ten doel gesteld om in 2025 volledig CO2-neutraal te zijn.

Wat kunnen we verwachten van de autobranche?

Ook Wiebe Preuninger van BMW-dealer Ekris ging in op de mogelijkheden van elektrisch rijden, maar dan vanuit een heel ander perspectief: dat van de autobranche. In zijn presentatie vertelde Preuninger onder andere hoe BMW aankijkt tegen de toekomst van mobiliteit en welke marktontwikkelingen we mogen verwachten. Ook ging hij in op de fiscale regelingen en op verschillende metingen van de actieradius, laadsnelheid en accuprestaties, waarbij opviel dat vooral die laatste afhankelijk zijn van een groot aantal factoren.

Eén van zijn tips: houd goed in de gaten wat er lokaal gebeurt op het gebied van subsidies en gratis laadpalen. Want het speelveld verandert continu en de ontwikkelingen volgen elkaar in snelwegtempo op. Een tweede advies: vergelijk goed de verschillende laadpassen, bijvoorbeeld op laadpastop10.nl, want het aanbod is enorm.

Veiliger en zuiniger rijden

Na een korte lunchpauze, waarin de deelnemers de elektrische BMW i3 en de hybride i8 bewonderden, was het woord aan Wilbert Ruck van Alstom. Hij vertelde over de toepassing van E-driver, een webbased applicatie om zuiniger en veiliger te rijden. Dit programma pakte kostenneutraal uit: de kosten voor deelname lieten zich wegstrepen tegen het lagere brandstofverbruik. Onder aan de streep viel zelfs een lichte winst te noteren. Verbeterpunt was wel het deelnamepercentage, dat bleef steken op zo’n 60%.

Minder, slimmer en langzamer

Aan het einde van de bijeenkomst loodste Leo Smit de deelnemers langs de resultaten van onze enquête over mobiliteit, die vooraf door nagenoeg alle deelnemers was ingevuld. En vatte hij kort en bondig samen wat – strikt energetisch gezien – de meeste efficiënte brandstoffen zijn en wat we het beste kunnen doen om onze mobiliteitsgerelateerde CO2-uitstoot te beperken.

Namelijk: minder reizen, slimmer reizen en langzamer reizen. Bijvoorbeeld door 100 te rijden waar 120 is toegestaan. Simpel, makkelijk en doeltreffend, en met maar liefst 44% CO2-besparing als resultaat.

100% zeker naar 49% minder CO2

De Club van 49 is een initiatief van SmartTrackers, met een helder doel: zoveel mogelijk bedrijven aanmoedigen en ondersteunen om 49% CO2 te reduceren. Leden van de Club delen best practices, nemen maatregelen om verspilling tegen te gaan en hebben directies die zich volledig aan het doel van 49% committeren. Ook lid worden? Neem contact op!

Laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op

15 + 7 =